Realizace: 2. října 2024, ZŠ Hýskov
Účastníci: 5. ročník
Cíl: Seznámení žáků s významem školní docházky, porovnání se zeměmi bez povinné školní docházky. Žáci se naučí rozlišit škádlení, otravování, šikanu, budou znát vodítka k řešení při setkání s takovým jednáním a budou vědět, na koho se obrátí v případě nouze. Uvědomění smyslu a potřeby respektování pravidel pro soužití ve třídě.
Obsah: Ve středu 2. října se děti z páté třídy zúčastnili preventivního programu s názvem Jak překonat starosti ve škole? Úvodní aktivitou byla hra Cesta na ostrov, která děti aktivizovala a připravila na další činnosti. Dětem byla promítnuta prezentace s porovnáním našeho školství a možností vzdělávat se, v porovnání s možností vzdělávat se v Africe, konkrétně v Ugandě. Děti si tak uvědomily, jaké máme zde možnosti a že není samozřejmé, že všechny děti na světě mají možnost studia a chození do školy. Následně žáci pracovali s interaktivním příběhem Ludvík, kde žáci správně zhodnotili nastalé situace, uměly pojmenovat emoce a motivy chování jednotlivých postav. Společně navrhovali správná řešení situací, kdy spolužák ve třídě zaznamenává náznak šikany. Jednou z dalších aktivit byla hra Kelímky, kde si děti uvědomovaly důležitost dodržování pravidel ve třídě.
Zhodnocení: Během preventivního programu třída spolupracovala. Děti byly aktivní a schopny vcítit se do dětí, které do školy nechodí. V příběhu Ludvík společně navrhovaly správná řešení situace. Při hře Kelímky někteří nedodržovali pravidla, a tak jsme si na tom ukázali, že stačí, když pravidla nedodržuje jeden, hru pokazí všem. To platí i ve vztazích ve třídě, záleží na každém, jaká bude atmosféra ve třídě.
Zapsala: Mgr. Denisa Sýkorová